آراد صنعت

آراد صنعت

ارائه دیاگ و تجهیزات تعمیرگاهی
آراد صنعت

آراد صنعت

ارائه دیاگ و تجهیزات تعمیرگاهی

معرفی گیربکس ISHIFT ولوو

معرفی گیربکس ISHIFT شرکت ولوو

گیربکس ISHIFT ولوو یک گیربکس ۱۲ سرعته با کنترل اتوماتیک است که تعویض دنده ها و نیم دنده ها در آن به طور خودکار صورت می گیرد. این گیربکس برای موتوری با گشتاور حدود ۲۴۰Nmطراحی شده است.


گیربکس ISHIFT ولوو

مجموعه موتور و گیربکس ISHIFT ولوو

با توجه به اتوماتیک بودن کلاچ در گیربکس ISHIFT ولوو، مهمترین مزیت این گیربکس راحتی تعویض دنده و تمرکز در رانندگی است. مزیت دیگر آن موازی بودن دسته دنده با صندلی راننده است که این امکان را به راننده می دهد تا به راحتی داخل کابین جا به جا شود.


گیربکس ISHIFT ولوو

اهرم تعویض دنده گیربکس ISHIFT ولوو

گیربکسISHIFT قابلیت تعویض دنده با نسبت دنده بیشتری را نیز دارد و به این دلیل از توانایی بالایی برای افزایش میانگین سرعت برخوردار است. همچنین برای سهولت و سرعت بیشتر تعویض دنده ها از موتور و گیربکس یکپارچه استفاده شده است. این جعبه دنده می تواند  عملکرد را آسان تر کرده مصرف سوخت را نیز کاهش دهد. این نوع گیربکس ها دارای دو واحد اصلی دنده های جلو برنده و دنده های عقب هستند. چارچوب و بدنه اصلی و پوسته کلاچ ان ازجنس آلومینیوم ساخته شده است. بنابراین وزن این گیربکس بسیار کم شده است. از قابلیتهای دیگر این نوع گیربکس خنک کاری آسان با روغن است که باعث استحکام بیشتر آن و همچنین دوام بیشتر روغن آن است. به طوری اگر از روغن مرغوب استفاده شود فیلتر هر سه سال یکبار نیاز به تعویض دارد که این باعث کاهش اثرات مخرب زیست محیطی نیز می شود.


گیربکس ISHIFT ولوو

نمای گیربکس ISHIFT ولوو

مشخصه های تعریف شده گیربکس ISHIFT ولوو عبارت اند از:

۱-سیستم تعویض اتوماتیک دنده با انتخاب برنامه مناسب که با توجه به شرایط رانندگی تعین می شود.

۲-مجهز به بسته نرم افزاری است که راحتی را افزایش داده و باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

۳-دارای قابلیت دنده دستی و اتوماتیک است که باعث انعطاف پذیری بالای رانندگی می شود.

۴-به علت آلومینیومی بودن پوسته کلاچ و بدنه اصلی گیربکس بسیار سبک وزن است.

 


برای سهولت در انتخاب دنده اهرم دسته دنده با صندلی راننده به طور یکپارچه و به صورت یک واحد قرار گرفته است. این اهرم دسته دنده هیچ گونه اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد و انتخاب دنده با حرکت این اهرم و انتخاب وضعیت اهرم دسته دنده با توجه به شرایط رانندگی (اتوماتیک خلاص تعویض دنده دستی دنده عقب و…) انجام می شود.

واحد کنترل و فرمان دهنده گیربکس(GCU) با بدنه گیربکس یکپارچه است و شامل یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU)، سوپاپهای مغناطیسی، سیلندرهای تعویض دنده حرکت چنگالی و سنسور می باشد. این قابلیت انعطاف پذیری سیستم تعویض دنده (با توجه به موقعیت و وضعیت رانندگی) شرایط مناسبی را برای راننده فراهم می سازد. موقعیت های انتخاب این گیربکس روی دسته دنده مشخص شده است.


گیربکس ISHIFT ولوو

شماتیک عملکرد گیربکس ISHIFT ولوو

ساختار گیربکس ISHIFT ولوو

شفت‌ها، یاتاقان‌ها و دنده ها که از موادی با کیفیت بالا ساخته شده اند دارای قدرت بالا و استحکام زیادی می باشند. این دنده ها از فولاد مخصوص ساخته شده و سختی سطحی زیادی دارند. دنده های اصلی به شکل دنده های مخروطی می باشند که این باعث می شود دنده ها بتوانند در یک شبکه و در یک زمان به راحتی با یکدیگر درگیر شده و عملکرد سریع با توانایی بالا داشته باشند.


گیربکس ISHIFT ولوو

برش گیربکس ISHIFT ولوو

مکانیسم عملکرد گیربکسISHIFT ولوو

گیربکس ISHIFT ولوو برای انتقال نیرو از ۳ دنده اصلی و مجموعه ای از نیم دنده ها شامل مجموعه ای از دنده های سیاره ای تشکیل می شود که در شکل زیر نمایش داده شده است.


گیربکس ISHIFT ولوو

دنده اصلی گیربکس ISHIFT ولوو

                                                                                                                 

گیربکس ISHIFT برای مثال دنده 1و2و7و8 را به این صورت تعویض می نماید که در دنده1 با نیم دنده پایین و در دنده 2 همان دنده با نیم دنده بالا درگیر می شود. دنده 7و 8 به صورت سبک بوده با تغییر وضعیت سنگین به سبک به همان صورتی که دنده1و2 درگیر شدند عمل می کنند.

CCUیا واحد کنترل کلاچ که در سمت راست پوسته کلاچ قرار دارد شامل سیلندرهای هوا با قابلیت تنظیم اتوماتیک و سوپاپهای مغناطیسی القایی در محل سنسورها است.

در درب گیربکسI-SHIFT از سه ماهک برای تعویض دنده ها استفاده شده است وبرای تغییر وضعیت سبک به سنگین از یک عدد شافت و پیستون استفاده می شود

نحوه جابجایی ماهک ها به این صورت است که شیرهای الکترونیوماتیک روی درب گیربکس مسیرهای عبور هوای فشرده را باز و بسته نموده و فشار هوا باعث تغییر مکان پیستون و نهایتا حرکت ماهک ها می شود.


گیربکس ISHIFT ولوو

درب گیربکس ISHIFT ولوو

عیب یابی گیربکس ISHIFT ولوو و خرابی های احتمالی 

خرابی های احتمالی شامل ایراد سنسورهای وضعیت ماهک و یا شکستگی ماهک ها می شود.

از دیگر خرابی های رایج دنده ها می توان به خراب شدن دنده های تخت و کشابی و ترمزها اشاره کرد که باعث ایجاد صدا در حین درگیر شدن دنده می شود.

برای مثال اگر در حین تعویض دنده 1 به دنده 2 صدایی شنیده می شود مربوط به همان دنده تخت و کشابی و ترمز نیم دنده می باشد.

برای خواندن خطاها یا عیب یابی گیربکس ISHIFT ولوو می توان از دیاگ ولوو ووکاماستفاده نمود.

دیگر قابلیت های گیربکس ISHIFT ولوو

گیربکسISHIFT قابلیت نصب برنامه TP-BAS را نیز دارد. این برنامه عملکرد اصلی تعویض دنده های گیربکس را بهبود می بخشد. TP-BAS به طور اتوماتیک این امکان را به راننده می دهد تا بین دو حالت P و E یک حالت را انتخاب کند. حالت P زمانی انتخاب می شود که به قدرت بیشتری نیاز است و تعویض دنده سریعتری نیاز باشد. حالت E نیز با توجه به شرایط و وضعیت رانندگی برای بهبود بخشیدن به صرفه جویی در سوخت بکار گرفته می شود.


گیربکس ISHIFT ولوو

نمای داخلی گیربکس ISHIFT ولوو

دیگر نرم افزارهای قابل نصب بر روی گیربکسISHIFT عبارتند از:

  • TP-COME
  • TP-FECOM
  • TP-ECOPW
  • TP-FUEC

این نرم افزارها دارای قابلیت های:

 ECOROLL سیستم حرفه ای اتوماتیک تعویض دنده سریع

حرکت قدرتی کنترل اصلی هوشمند سیستم حرفه ای قدرت

سیستم اصلی ترم, Kick down , Smooth Range ShiftAutomatic EBR Oil TempوClutch است.

به طور مثال زمانی که نرم افزارTP-ECOPW روی گیربکسISHIFT نصب می شود گشتاور خروجی در بالاترین وضعیت رانندگی حدود ۲۰۰Nmافزایش می یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.