آراد صنعت

آراد صنعت

ارائه دیاگ و تجهیزات تعمیرگاهی
آراد صنعت

آراد صنعت

ارائه دیاگ و تجهیزات تعمیرگاهی

دیاگ چیست و چگونه عمل می کند (به زبان ساده)

دنیای امروز در تسخیر کامپیوترها

دنیای امروز را کامپیوترها اداره می کنند. استفاده از کامپیوترها همه جا به نفع بشر بوده است. خودروهای امروزی هم توسط کامپیوترها مدیریت می شوند. استفاده از کامپیوتر در خودروها باعث افزایش توان و عملکرد خودرو و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلودگی شده است. بنابراین استفاده از کامپیوترها در خودروها هم بسیار سودمند بوده است. دیاگ هم یک کامپیوتر است، اما چطور عمل می کند؟

 

 

دیاگ

سیستم های پیچیده خودروهای امروزی مجهز به درگاه دیاگ

کامپیوتر و خودروها

سیستم کامپیوتری و الکترونیکی خودروهای امروزی از چند قسمت مختلف تشکیل شده است. تعدادی حسگر که اطلاعات ورودی را تهیه می کنند. یک کامپیوتر اصلی که اطلاعات ورودی را دریافت می کند و بر اساس این اطلاعات تصمیم گیری می کند. تعدادی عملگر که کامپیوتر مرکزی به آن ها دستور می دهد که چگونه کار کنند.
همیشه عملکرد خودرو با تغییر شرایط عوض می شود. در صورتی که هوای محیط سرد باشد موتور به یک صورت عمل می کند و اگر هوا گرم باشد کارکرد موتور به نوع دیگری مدیریت می شود.

دیاگ

سنسورهای سیستم الکترونیکی خودروهای امروزی

دیاگ و عیب یابی خودروهای امروزی

در این بین اگر یکی از قسمت های این سیستم دچار اختلال شود بدون کمک دستگاه های عیب یاب یا دیاگ (Diagnastic Tools) به سختی می توان ایراد را پیدا کرد. مشکل عیب یابی بدون کمک دستگاه دیاگ به این دلیل است که سیستم های امروزی خیلی پیچیده تر از سیستم خودروهای قدیمی هستند و یک عیب می تواند به دلیل اشکال در قسمت های مختلفی بروز کند.
برای صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه می بایست از دستگاه عیب یاب استفاده کرد تا نیازی به باز کردن و چک کردن قسمت های مختلف نباشد.
عملکرد دستگاه دیاگ نیز بسیار ساده است. تمامی خودروهای امروزی یک درگاه یا پورت برای تبادل اطلاعات دارند. دستگاه دیاگ نیز از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. یک رابط یا اینترفیس (Interface) و یک کامپیوتر. حتی دیاگ قابل حمل کوچک هم این دو قسمت را در یک جعبه دارد.

دیاگ

دیاگ کاترپیلار آراد صنعت

نحوه عملکرد دیاگ

زمانی که کابل دستگاه دیاگ را به درگاه خودرو متصل می کنیم، اطلاعات از طریق درگاه به رابط دستگاه دیاگ منتقل می شوند. این اطلاعات یک سری کد هستند که کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU آن ها را بر اساس استانداردی که برایش تعریف شده است تولید می کند. اینترفیس این کدها که در واقع به زبان خودرو هستند را گرفته و به زبان کامپیوتر ترجمه می کند. کامپیوتر هم اطلاعات ترجمه شده اینترفیس دیاگ را به زبان انسان ترجمه می کند و نمایش می دهد.
بنابراین کامپیوتر هم باید برنامه داشته باشد که بتواند اطلاعات اینترفیس را ترجمه کند.

دیاگ

اینترفیس دیاگ

عملکرد به این شکل است که مثلا وقتی قصد تست سنسور اکسیژن را داریم از طریق کامپیوتر و اینترفیس دیاگ به ای سی یو فرمان می دهیم عملکرد سنسور اکسیژن را گزارش بده. ای سی یو نیز اطلاعات عملکردی سنسور مربوطه را به صورت کد شده گزارش می دهد. مثلا اگر ولتاژی که سنسور تحویل می دهد بین ۰.۴ تا ۰.۵ ولت باشد یک کد به اینترفیس می دهد و اگر ولتاژ بالاتر باشد کد دیگری از طریق درگاه OBD به سمت اینترفیس دیاگ ارسال می شود.
اینترفیس هم فقط این کد را به زبان صفر و یکی کامپیوتر ترجمه می کند و کامپیوتر چون برنامه ای سی یو را دارد و زبان ای سی یو را می داند کد داده شده را به اطلاعات قابل درک برای انسان تبدیل می کند.

دیاگ

ترجمه زبان خودرو


در برنامه نرم افزاری برای کامپیوتر تعریف شده است که اگر ولتاژ خروجی یک سنسور بین این عدد تا این عدد بود سنسور سالم است. اگر ولتاژ در محدوده دیگری بود سنسور نیاز به کالیبره یا تنظیم دارد و اگر در محدوده ای دیگر بود سنسور خراب است و باید تعویض شود.
به این ترتیب به سادگی می توان قسمت معیوب را شناسایی و بدون هدر رفتن زمان آن را تعویض یا کالیبره کرد.
به همین سادگی

شما می توانید برای خرید دیاگ های آراد صنعت به فروشگاهمراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.