آراد صنعت

آراد صنعت

ارائه دیاگ و تجهیزات تعمیرگاهی
آراد صنعت

آراد صنعت

ارائه دیاگ و تجهیزات تعمیرگاهی

ادبلو چیست؟ ادبلو باکس چگونه عمل می کند؟

  • ادبلو چیست؟ آیا می توان با قطع ادبلو صرفه جویی کرد؟

اس سی آر (SCR) یا (Selective Catalytic Reduction)سیستمی برای تبدیل اکسید نیتروژن یا ناکس خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی است. در این سیستم ناکس از طریق یک کاتالیزر به نیتروژن و بخار آب تبدیل می شود. کاتالیزر باعث افزایش سرعت واکنش های شیمیائی و نهایتا تغییر ماهیت آلاینده ها از اگزوز می شود. ادبلو نام تجاری همان کاتالیزر است که در اگزوز داخل دود خروجی از موتور اسپری می شود.

ادبلو باکس
  • چرا نمی توان سیستم ادبلو را غیر فعال کرد؟

در کشورهای پیشرفته مقررات سختگیرانه ای برای کنترل انتشار آلاینده ها توسط موتورهای احتراقی وجود دارد. خودروسازها ملزم به ساخت موتورهائی می شوند که می بایست کمتر از مقادیر مشخصی آلاینده ایجاد کنند. به این جهت سازندگان موتورهای دیزلی این سیستم را به نحوی طراحی کرده اند که نمی توان آن را غیر فعال کرد.

 


کیت غیرفعال کننده ادبلو (ادبلو باکس)

  • کیت غیر فعال کننده ادبلو یا ادبلو باکس چیست و چگونه کار می کند؟

ادبلو باکس در واقع یک برد الکترونیکی برنامه ریزی شده است. این کیت ولتاژ خروجی ای سی یو، واحد کنترل الکترونیکی یا همان کامپیوتر کامیون را گرفته و توسط برنامه ای که در آی سی های آن بارگذاری شده آن را به نحوی به خروجی تبدیل می کند که شرایط کار معمولی سیستم را برای ای سی یو شبیه سازی می کند.

ادبلو باکس آراد صنعت

آیا استفاده از کیت ادبلو باکس برای موتور مضر است؟

خود سیستم SCR فقط برای محیط زیست مفید است. ولی برای موتور مفید که نیست هیچ مضر هم هست. در واقع هرگونه مقاومتی در مسیر تخلیه دود از سیلندر ایجاد شود راندمان موتور را کاهش می دهد. یعنی دود بایستی قادر باشد تا پس از احتراق و باز شدن سوپاپ دود به راحتی سیلندر را ترک کند تا در کورس بعدی کل حجم سیلندر بتواند با هوای تمیز پر شود. هر چه مقاومت بر سر راه خروج دود بیشتر باشد، حجم دودی که در سیلندر باقی می ماند افزایش یافته و جای هوای تمیز را اشغال می کند و راندمان احتراق موتور را کاهش می دهد.

موضوع دوم اینکه با وجود تبلیغات بسیار و ادعاهای واهی، چون این مایع در ایران با استاندارد واقعی تولید نمی شود استفاده از ادبلوهای غیر اصلی پس از مدتی باعث ایجاد رسوباتی در اگزوز می شود که خروج دود را بسیار سخت تر از حالت نرمال می کند. با وجود اینکه تحقیقات خودروسازان و طراحان موتور همواره در پی جستجوی راه هائی برای خروج آسان تر محصولات احتراق از سیلندر است و حتی هندسه منیفولد دود به نحوی طراحی می شود که خروج دود تسهیل شود استفاده از مایعات غیر استاندارد در ایران خروج دود را بسیار مشکل کرده و بدلیل کاهش راندمان حجی موتور، باصطلاح نفس موتور کاهش پیدا می کند.

رانندگان بسیاری پس از نصب ادبلو باکس اذعان داشته اند نفس موتور کامیون آنها بسیار بهتر شده است و تغییرات مثبت پس از نصب محسوس بوده اند.

یکی از محاسن مهم کیت غیرفعال کننده یا ادبلو باکس این است که می توان به دلخواه آن را فعال یا غیرفعال کرد. یعنی پس از نصب کیت می توان در صورت نیاز کیت را غیر فعال کرده و سیستم SCR کامیون از همان لحظه مانند اول شروع به کار می کند.

  • راه هائی برای حذف ادبلو از طریق سیستم های نرم افزاری وجود دارد، آیا نصب کیت بهتر است یا روش های نرم افزاری؟

ای سی یو یا همان کامپیوتر مرکزی همواره در حال ارسال ولتاژ برای شیر پاشش مایع ادبلو است. در روش های نرم افزاری حذف سیستم ادبلو ارتباط بین پالس های سیستم کن بین اس سی یو و شیر ادبلو خاموش نمی شود و وجود این پالس ها و ولتاژها و مستهلک نشدن آنها در سیستم برق کامیون به مرور باعث بروز مشکلات جدی برای کامیون شده و ممکن است باعث سوختن ای سی یو شود که قطعه بسیار گران قیمتی است. روش نرم افزاری حتی قبل از بروز مشکلات جدی تر در سیستم الکترونیکی کامیون باعث ایجاد کد خطا در سیستم و یا چشمک زدن چراغ ادبلو و کاهش شدید نفس موتور در سربالائی ها می شود.

اما با نصب کیت غیرفعال کننده ادبلو کلیه سیگنال ها و پالس ها تنظیم شده به اصطلاح مهندس رگیولیت می شوند و شرایط به صورتی شبیه سازی می شود که مشابه زمان عملکرد سیستم ادبلو است.

  • کیت غیرفعال کننده ادبلو روی چه کامیون هائی نصب می شود؟

کیت های غیرفعال کننده ادبلو برای کامیون های مرسدس بنز، مان، اسکانیا، داف، ولو، رنو، ایویکو و کاماز و همچنین موتورهای دیزلی نصب شده روی محصولات شرکت های کاترپیلار و کوماتسو طراحی شده اند.

معمولا نمایندگی های کامیون چون در فروشگاه های خود ادبلو عرضه می کنند و سود زیادی از فروش آن می برند از شما می خواهند سیستم ادبلو را غیر فعال نکنید و ممکن است بگویند این کیت ها به کامیون شما آسیب می زند. اما این کیت تا بحال روی صدها کامیون نصب شده و مدتهاست امتحان خود را پس داده است و هیچ مشکلی ایجاد نکرده و به صرفه جوئی میلیون ها تومان پول رانندگان برای خرید ادبلوهای غیر اصلی و بی تاثیر کمک کرده است.

ادبلو باکس
  • ساخت

این کیت با طراحی و سفارش شرکت دانش بنیان آراد صنعت در اروپا تولید و بصورت قانونی توسط این شرکت وارد شده اند.

  • مزیت کیت شرکت آراد صنعت در مقایسه با دیگر محصولات چیست؟

تمامی کیت های عرضه شده توسط شرکت آراد صنعت دارای گارانتی تعویض یکساله می باشند. این محصولات تا بحال روی صدها کامیون و کشنده نصب شده و امتحان خود را پس داده اند. از نظر کیفیت نیز کیت ها تولید اروپا هستند و در مقایسه با محصولات چینی که ارزانتر نیز می باشند بسیار با دوام بوده و دارای عملکرد دقیق و بدون خطا هستند.

  • گارانتی

کیت از زمان فروش دارای یک سال گارانتی تعویض می باشد.

ادبلو باکس

  • نصب

ما از قبل همه موارد لازم را انجام داده ایم. بنابرابن نصب کیت یک کار ساده است که نهایتا ۱۰ دقیقه زمان می برد. در صورت تمایل راهنمای کامل نصب روی کشنده شما با تصاویر رنگی مرحله به مرحله همراه با کیت غیرفعال کننده ادبلو برای شما ارسال می شود. در غیر اینصورت می توانیم نزدیک ترین نماینده نصب را در مراکز استان ها به شما معرفی کنیم تا پس از مراجعه شما به مرکز نصب، اتصال و فعالسازی کیت را برای شما انجام دهند.

  • ارسال

ادبلو باکس

ارسال به تمام شهرهای ایران انجام می شود. لازم به ذکر است هزینه ارسال سفارش های بیشتر از ۱۰ عدد رایگان می باشد.

برای خرید تجهیزات و کیت قطع ادبلولطفا به صفحه فروشگاه مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.